Katalog

Cara Tambahkan Peratus ke Nombor di Excel (Cara Mudah)

Ogos 22, 2023 3.5K views

Peratus hanyalah sebahagian daripada keseluruhan yang dinyatakan sebagai nilai daripada 100. Ambil contoh 25%, ia sama dengan 0.25 atau 25 dibahagikan 100. Dan teka apa? Excel juga gemar peratus! Anda boleh gunakan tanda peratus (%) dengan mudah untuk mewakili mereka dan masukkan secara terus ke dalam sel-sel atau mengira mereka menggunakan formula. Berminat? Ikuti panduan ini dan pelajari beberapa tip menarik Excel untuk Peratus dan belajar cara menambahkan Peratus ke nombor di Excel!

Kaedah 1: Kaedah Perkalian

Kaedah pertama yang akan kita jelajahi adalah kaedah perkalian untuk belajar cara menambahkan peratus ke nombor di Excel. Kaedah ini sangat popular di kalangan kedai-kedai, kerana ia membolehkan anda mengira harga semasa jualan dan diskaun. Mari kita lihat bagaimana ia berfungsi melalui contoh.

Kami mempunyai sebuah kedai bernama VeloMax Bikes, dan kami mempunyai kebiasaan menjual barang kami supaya semua orang dapat menikmati produk kami. Tetapi mengira harga baru untuk setiap produk secara manual semakin meletihkan, jadi kami memutuskan untuk belajar Tips Peratus Excel untuk membantu menguruskan jualan kami dengan cepat dan cekap. Inilah bagaimana ia berfungsi.

Langkah 1: Buka Excel dan muatkan helaian Set Data anda

Langkah 2: Untuk mendapatkan Harga Selepas Diskaun, kami akan menggunakan Formula Peratus Excel asas; Harga x (1-Diskaun). Klik pada sel di mana anda ingin Harga Selepas Diskaun, dan masukkan formula tersebut dan tekan enter.

Langkah 3:  Harga Selepas Diskaun akan dipaparkan di sel D2 kami. Dengan bantuan penunjuk, kami akan menarik dan menyalin formula pada sel-sel yang lain.

Terdapat masa-masa di mana kami juga perlu menaikkan harga barang kami disebabkan beberapa sebab ekonomi dan perniagaan. Formula boleh diubahsuai untuk memaparkan kenaikan harga juga. Inilah caranya.

Langkah 1: Pada helaian Excel yang sama, kita akan menggantikan formula dengan sedikit penyesuaian. " - " sebelum diskaun akan ditukar menjadi " + ", ini kerana akan ada peningkatan harga. Inilah bagaimana Formula Peratus Excel yang baru akan kelihatan:

Harga x (1+Diskaun)

Langkah 2: Tarik dan salin formula baru ke sel-sel yang lain untuk mendapatkan harga baru bagi setiap item dalam inventori anda selepas kenaikan harga.

Tips:

  • Tanda-Pastikan anda memasukkan tanda yang betul dalam setiap formula.

  • Tanda sama dengan- Banyak pengguna lupa untuk memulakan formula excel mereka dengan tanda "=", yang menyebabkan kesilapan. Mulakan Formula Peratus Excel anda dengan tanda sama dengan.

  • Kesilapan #REF!: Sekiranya anda bertemu dengan "#REF!". Semasa anda menggunakan formula, periksa dua kali bahawa anda memasukkannya dengan betul.

Kaedah 2: Kaedah Penambahan/Pengurangan

Sama seperti kaedah perkalian, Excel menawarkan Kaedah Penambahan/Pengurangan kepada penggunanya untuk bekerja dengan peratus. Mari belajar cara menambahkan Peratus ke nombor di Excel menggunakan kaedah yang mudah dan ringkas ini.

Langkah 1: Buka Microsoft Excel dan buka helaian excel anda yang memuatkan dataset.

Langkah 2:  Dalam kaedah ini, kami akan menggunakan penambahan untuk mengira harga baru selepas peningkatan. 16. Formula yang digunakan adalah seperti berikut:

Harga+(Harga x Diskaun)

Langkah 3:  Cukup tarik dan salin formula ke sel-sel yang lain

Langkah 4: Demikian juga, jika harga berkurang, kita akan menggantikan "+" dengan "-".

Harga-(Harga x Diskaun)

Langkah 5: Tekan "Enter" dan salin hasil ke sel-sel yang lain. Harga selepas diskaun bagi setiap item akan dipaparkan

Kaedah 3: Menambahkan Satu Kolom Nombor dengan Peratus

Excel menawarkan kaedah mudah untuk bekerja dengan peratus dengan mudah - menambahkan satu kolom nombor dengan peratus. Dengan beberapa klik sahaja, pengguna boleh mengira gaji baru selepas kenaikan atau pengurangan, mengelakkan keperluan untuk memasukkan formula secara manual. Mari kita lihat contoh untuk memahami lebih lanjut.

Selepas setiap akhir tahun, adalah amalan biasa bahawa kami meningkatkan gaji pekerja kami di VeloMax Bikes sebanyak 5%. Mengira gaji baru bagi setiap pekerja secara manual memakan masa yang agak lama. Kaedah ini membantu kami menyelaraskan proses ini, inilah caranya:

Langkah 1: Buka Excel di sistem anda dan buka fail yang mengandungi dataset.

Langkah 2: Klik pada sel kosong dan taip nilai peratus. Dalam kes kami, kerana gaji akan meningkat sebanyak 5%, perubahan jumlah keseluruhan akan menjadi 100% + 5%. Oleh itu, kami akan memasukkan 105% dalam sel kosong.

Langkah 3: Salin  nilai peratus dengan menggunakan pintasan papan kekunci "CTRL + C", atau klik kanan dan pilih "salin" untuk menyalin nilai tersebut.

Langkah 4: Seterusnya, pilih julat sel yang mengandungi nilai-nilai yang perlu dinaikkan sebanyak 5%.

Langkah 5:Pada menu pita, pergi ke tab Rumah dan cari "Paste" yang terletak di sebelah kiri skrin.

Langkah 6: Klik pada anak panah kecil pada pilihan "Paste" untuk membuka menu drop down dan pilih "Paste Special"

Langkah 7:  Dalam Dialog "Paste Special", pilih "Value" dari bahagian "Paste" dan "Multiply" dari bahagian "Operation". Klik "OK"

Langkah 8: Peningkatan akan dipaparkan di helaian anda.

Langkah 9: Untuk mengira pengurangan peratus menggunakan teknik ini, hanya tambahkan "-" sebelum peratus; Contoh: -105%

Elakkan Guna Teknik Rosak Ini

Terdapat banyak pakar Excel yang mencadangkan cara baru untuk menjadikan kerja anda dalam Excel lebih cekap. Walau bagaimanapun, tidak semua orang pakar dan mereka mungkin mencadangkan cara yang sukar diikuti oleh sesetengah pengguna.

Salah satu kaedah yang kami temui adalah "Menggunakan Fungsi Aritmetik Asas dalam Excel". Kami cadangkan untuk tidak mengikuti kaedah ini atas beberapa sebab berikut:

  • Kaedah ini melibatkan perubahan peratus kepada pecahan secara manual, misalnya, mengubah 10% menjadi 0.01 dan kemudian menggunakannya untuk pengiraan lanjut. Penukaran manual ini tidak hanya memperkomplikkan proses, tetapi juga meningkatkan peluang kesilapan manusia.

  • Kaedah ini tidak boleh digunakan untuk pelbagai sel, kerana ia memerlukan penukaran manual setiap peratus kepada pecahan.

Kaedah Perkalian dan Kaedah Penambahan/Pengurangan adalah teknik yang sangat berkesan untuk bekerja dengan peratus dalam Excel. Kedua-dua kaedah ini beradaptasi secara automatik berdasarkan nilai sel, oleh itu, menjimatkan masa dan usaha.

Alternatif Terbaik Excel: WPS Spreadsheet

Excel telah melakukan kerja yang fantastik dalam menubuhkan namanya di dunia lembaran kira-kira, mengambil kira ciri-ciri kukuhnya dan penggunaannya yang meluas. Walau bagaimanapun,WPS Spreadsheet juga telah membuat kemajuan yang mencolok dalam dunia data, berkat pelaksanaan formula yang lancar dan antaramuka yang mesra pengguna.

Satu bidang di mana WPS Spreadsheet benar-benar bersinar adalah keserasiannya yang luar biasa, memastikan pertukaran fail yang lancar dengan pelbagai format. Sama ada anda berkerjasama dengan rakan sekerja atau berkongsi data dengan pelanggan, WPS Spreadsheet menjamin pengalaman yang lancar tanpa rintangan keserasian.

Selain itu, WPS Spreadsheet mengangkat aksesibilitas data ke tahap yang baru dengan menyediakan integrasi penyimpanan awan. Pengguna boleh menyimpan lembaran kira mereka dengan selamat dalam awan, membolehkan akses yang mudah dari mana-mana peranti dengan sambungan internet. Kemudahan ini mendorong peningkatan produktiviti dan pengurusan data secara mudah alih.

Aspek yang mencorakkan WPS Spreadsheet ialah kedai templatnya yang luas. Dengan koleksi templat pra-dibina yang pelbagai, pengguna memperoleh kelebihan bersaing dalam analisis dan persembahan data. Templat yang direka secara profesional ini meliputi pelbagai industri dan aplikasi, memberi pengguna permulaan yang baik dalam projek mereka.

Mungkin salah satu ciri paling menarik WPS Spreadsheet ialah aksesibilitinya - ia disediakan tanpa kos. Dengan menawarkan penyelesaian lembaran kira yang canggih secara percuma, WPS memberi kuasa kepada individu dan perniagaan dengan alat-alat mutakhir tanpa beban kewangan.

Trustpilot

stars

WPS Office- Free All-in-One Office Suite
  • Use Word, Excel, and PPT for FREE, No Ads.

  • Edit PDF files with the powerful PDF toolkit.

  • Microsoft-like interface. Easy to learn. 100% Compatibility.

  • Boost your productivity with WPS's abundant free Word, Excel, PPT, and CV templates.

5,820,008 User

avator

Algirdas Jasaitis
logo

Soalan Lazim tentang Operasi Peratus Biasa

Soalan 1. Bagaimana untuk menggunakan pemformatan peratus kepada nombor?

Ini adalah cara pengguna boleh menggunakan pemformatan peratus kepada nombor:

Langkah 1: Pilih sel atau julat sel di mana anda ingin memformat nilai sebagai peratus.

Langkah 2: Pergi ke Tab Utama dalam menu pita.

Langkah 3: Cari Simbol % dalam Bahagian Nombor

Soalan 2. Bagaimana untuk menambah peratus dari jumlah keseluruhan kepada nombor?

Untuk menambah peratus daripada jumlah keseluruhan dalam Excel, ikuti langkah-langkah ini:

Sebuah kumpulan 5 rakan mempunyai jumlah keseluruhan $600. Mari cuba mengira sumbangan setiap rakan dalam peratus:

Langkah 1: Klik pada sel di mana anda ingin paparkan bahagian peratus. Pastikan pemformatan sel disetkan kepada Peratus.

Langkah 2: Masukkan formula untuk mengira bahagian peratus setiap rakan. Pastikan untuk menambahkan "$", ini memastikan rujukan sel tidak berubah semasa menyalin formula ke sel lain.

Langkah 3:  Tekan "Enter". Tarik dan salin formula ke sel lain untuk mendapatkan bahagian peratus setiap rakan.

Soalan 3. Bagaimana untuk mencari peratus perubahan antara dua nombor?

Untuk mengira peratus perubahan antara 2 nombor, ikuti langkah-langkah ini:

Langkah 1: Masukkan formula dalam sel kosong:

(Baru-Lama)/Lama

Langkah 2:  Tekan "Enter" untuk paparkan hasil. Pastikan pemformatan sel disetkan kepada Peratus.

Soalan 4. Bagaimana untuk mencari jumlah apabila anda tahu jumlah keseluruhan dan peratus?

Mari pertimbangkan satu senario di mana sebuah telefon pintar dijual dengan harga $300, iaitu 20% diskaun daripada harga asal. Kami ingin mencari harga asal. Kami perlu mengira harga asal; 80%.

Langkah 1: Klik pada sel kosong dan masukkan formula untuk mengira jumlah asal sebelum jualan.

Langkah 2: Tekan "Enter" untuk paparkan formula.

Belajar Peratus - Pengurusan Data dan Pengoptimuman Tanpa Usaha

Memahami cara mengira peratus dalam Excel berguna untuk tugas harian dan keputusan kewangan. Pengguna Excel yang tahu cara menambah peratus kepada nombor lebih mahir dalam menguruskan jualan dan menganalisis data. Pengiraan ini boleh dibuat lebih cepat dan mudah dengan menggunakan kaedah Perkalian dan Penambahan/Pengurangan. Penting untuk mengelakkan teknik rosak yang boleh menyebabkan kesilapan. WPS Spreadsheet menyediakan ciri-ciri canggih, keserasian, penyimpanan awan, dan kedai templat tanpa kos, untuk mereka yang mencari alternatif produktif kepada Microsoft Office. Rasai kemudahan dan kecekapan WPS Spreadsheet, alternatif yang sempurna kepada Microsoft Office.

Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.