Katalog

Cara Membandingkan Dua Lajur di Excel (3 Cara Mudah)

September 4, 2023 727 views

Sama ada anda seorang akauntan atau majikan yang bekerja dengan analisis data, anda akan dapati keperluan untuk membandingkan dua lajur dalam Excel untuk mencari perbezaan yang boleh membantu. Membandingkan lajur-lajur berbilang dalam Excel secara manual boleh menjadi sangat sukar dan mengambil berjam-jam kerja keras, yang pada akhirnya dapat mengurangkan kecekapan anda dalam kerja.

Itulah sebabnya mengapa cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan mengambil kaedah automatik. Anda boleh menggunakan formula dan fungsi tertentu untuk mencapainya. Di bawah dalam artikel ini, kami akan menjelaskan 3 cara teratas untuk melakukannya. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut.

Cara 1. Menggunakan Pemformatan Bersyarat dalam Excel

1. Lebih Besar Daripada

Di dalam Excel, anda boleh menggunakan fungsi lebih besar daripada untuk membandingkan lajur-lajur menggunakan operator logik. Operator lebih besar daripada ">" akan mengembalikan nilai "BENAR" jika nilai dalam satu sel adalah lebih besar daripada nilai dalam sel lain dan "SALAH" jika tidak.

Untuk membandingkan dua lajur dan mendapatkan hasil dalam lajur ketiga, anda boleh menggunakan gabungan fungsi IF dan operator lebih besar daripada. Ikuti langkah-langkah ringkas berikut untuk melaksanakan fungsi ini:

Langkah-langkah

  • Buka lembar Excel di komputer anda dan masukkan nilai-nilai yang anda mahu tambahkan ke dalam lembaran tersebut. Bagi contoh ini, anggapkan anda mahu membuat lembar Excel berdasarkan peratus kehadiran para pekerja.

  • Pilih satu lajur khusus dan pergi ke tab Utama dalam Excel. Di sana, anda akan nampak pilihan format bersyarat yang turun-turunnya akan membawa anda ke fungsi-fungsi. Yang pertama daripadanya adalah lebih besar daripada fungsi yang digunakan untuk membandingkan dua atau lebih lajur. Pilihlah yang itu.

  • Kemudian, anda boleh menulis julat sel yang anda mahu tambahkan nilai yang anda inginkan agar program boleh mengambil dari lajur tersebut. Anda juga boleh memilih gaya pemformatan dan penyerlahan sel dalam lajur G jika mereka lebih besar daripada nilai dalam lajur F. Kemudian, anda boleh menulis julat sel yang anda mahu tambahkan nilai yang anda inginkan agar program boleh mengambil dari lajur tersebut. Anda juga boleh memilih gaya pemformatan dan penyerlahan sel dalam lajur G jika mereka lebih besar daripada nilai dalam lajur F.

  • Kemudian, anda boleh tetapkan format untuk sel-sel dalam lajur yang mengikut peraturan bersyarat lajur sebelum ini.

  • Sekarang klik OK. Format dan fungsi akan digunakan kepada nilai-nilai lajur sel yang anda mahukan.

Untuk Nilai-Nilai Berkembar

Apabila membandingkan dua lajur Excel untuk nilai-nilai yang berulang, anda mencari situasi di mana nilai yang sama muncul dalam kedua-dua lajur tersebut. Dengan kata lain, anda ingin mengenal pasti sebarang nilai yang berulang dalam Kolum A dan Kolum B.

Untuk mencapai ini, anda boleh menggunakan fungsi-fungsi bawaan Excel, seperti COUNTIF atau Pemformatan Bersyarat. Coba ikuti langkah-langkah yang terperinci dengan gambar untuk menjalankan fungsi ini bagi nilai-nilai yang berulang.

Langkah-langkah

  • Buka fail di lembaran Excel di mana anda mempunyai sekurang-kurangnya dua lajur data dengan peratus kehadiran pekerja. Kita perlu mencari pekerja yang mempunyai kehadiran yang sama di antara lajur F dan lajur G.

  • Pilih kedua-dua lajur tersebut dan pergi ke tab "Rumah" di mana anda akan menjumpai pilihan "Pemformatan Bersyarat". Dengan mengembangkan pilihan ini, anda akan menjumpai "Peraturan Sel Sorotan" dan selepas pilihan ini, pilih "nilai-nilai yang berkembar".

  • Anda akan diminta untuk memilih pilihan pemformatan yang perlu anda gunakan dan keadaan yang anda mahu Pilih julat sel yang akan diformat mengikut peraturan bersyarat yang ditentukan. (Pendua dalam kes ini)

  • Setelah anda telah mengguna pakai format dan mengklik OK, anda akan dapati bahawa sel-sel yang serupa akan disorot dengan warna yang anda pilih untuk format tersebut.

Kaedah 2. Menggunakan Operator Sama Dengan

Sama seperti yang anda lakukan dalam kaedah di atas untuk mencari perkataan yang berulang, anda perlu menggunakan operator sama untuk mencari perkataan yang serupa dalam dua lajur. Ini juga merupakan satu proses untuk membandingkan dua lajur, jadi mari kita lihat apa yang terkandung dalam langkah-langkahnya.

Semua langkah yang terlibat dalam proses ini sama seperti yang disebutkan di atas, cuma anda perlu memilih "unik" dari senarai drop-down sebagai gantinya "berulang".

Kaedah 3. Menggunakan Fungsi Vlookup (untuk Perlawanan)

Fungsi VLOOKUP adalah fungsi yang paling mudah untuk membandingkan nilai dari dua lajur dan anda boleh menggunakannya untuk contoh di atas dengan mudah. Ia merujuk kepada "Carian Menegak" dan digunakan untuk mencari nilai dalam lajur paling kiri bagi satu jadual dan mendapatkan nilai yang sepadan dari lajur yang ditentukan dalam baris yang sama.

Fungsi ini boleh menjadi yang terbaik untuk membandingkan dua lajur terutamanya apabila anda berurusan dengan medan teks dari dua lajur.

Langkah-langkah

  • Buka lembar Excel yang sama seperti yang kamu gunakan dalam cara di atas untuk membandingkan dua lajur. Kamu sudah mempunyai dua lajur dengan peratus kehadiran yang berbeza bagi pekerja-pekerja dalam sebuah syarikat.

  • Formula Vlookup akan membenarkan kamu mencari nilai tertentu dari satu lajur dalam lajur kedua. Untuk melakukan ini, kamu perlu menaip formula di mana-mana sel dalam lembar Excel.

Secara ringkasnya, fungsi VLOOKUP akan menyatakan corak pertanyaan berikut:

=VLOOKUP (sel yang anda mahu cari, di mana untuk mencari nilai ini, nombor lajur dalam julat, keserasian kira-kira atau tepat frasa 1/TRUE atau 0/FALSE).Harap ini membantu! Jika anda mempunyai soalan tambahan, jangan ragu untuk bertanya.

  • Setelah anda menaip formula di bar alamat, tekan ENTER dan nilai yang sepadan dengan mana-mana nilai dalam lajur kedua akan muncul. Selepas menekan ENTER, hasilnya akan dipaparkan di bar formula. Ini adalah nilai yang terdapat dalam lajur pertama dan juga lajur kedua.

Pilihan Percuma kepada Microsoft Office

Jika anda rasa anda mengalami kesulitan memformat sel dalam Microsoft Excel atau PC anda tidak mempunyai ruang yang cukup dalam penyimpanan cakera. Semua masalah ini mempunyai penyelesaian yang sama, iaitu dengan menggunakan Suite WPS Office sebagai gantian kepada Microsoft Office.

Suite WPS Office adalah satu set lengkap yang merangkumi penyunting Word, pencipta dan penyunting Spreadsheet, pembuat Persembahan, dan penyunting PDF. Semua program ini mempunyai kegunaan masing-masing dan boleh digunakan untuk tugas-tugas harian di pejabat serta semasa belajar. Bahagian yang terbaik ialah perisian ini boleh digunakan secara percuma dengan fungsi yang sama seperti MS Office.

Trustpilot

stars

WPS Office- Free All-in-One Office Suite
  • Use Word, Excel, and PPT for FREE, No Ads.

  • Edit PDF files with the powerful PDF toolkit.

  • Microsoft-like interface. Easy to learn. 100% Compatibility.

  • Boost your productivity with WPS's abundant free Word, Excel, PPT, and CV templates.

5,820,008 User

avator

Algirdas Jasaitis
logo

Kelebihan WPS Office:

  • Cara mudah untuk mengedit dan berkongsi fail-fail dokumen

  • Alat perisian komprehensif untuk bermain dengan semua format dokumen

  • Antaramuka yang mudah difahami dan langkah-langkah untuk bergerak

  • Sinkronisasi dan simpanan awan

  • Ciri-ciri aksesibiliti yang cemerlang

  • Boleh digunakan dengan pelbagai platform dan peranti

  • Penggunaan percuma untuk kebanyakan ciri-ciri canggih

Soalan Lazim (FAQ)

Q. 1. Bagaimana cara untuk menghapus semua tanda centang dari buku kerja Microsoft Excel sekaligus?

Di bawah ini adalah panduan ringkas langkah demi langkah untuk menghapus semua tanda centang dalam buku kerja Microsoft Excel:

  1. Tekan Ctrl + A untuk memilih semua sel dalam buku kerja

  2. Klik kanan pada mana-mana sel yang telah dipilih, dan dari menu konteks, pilih "Format Sel."

  3. Pergi ke kotak dialog Pilihan Format Sel dan kemudian pilih tab "Nombor."

  4. Pilih "Kustom" dari senarai Kategori di sebelah kiri.

  5. Dalam medan "Jenis", padamkan kod format sedia ada dan gantikan dengan simbol pagar tunggal (#).

  6. Klik OK untuk mengaplikasikan perubahan.

Q. 2: Bagaimana untuk membandingkan lajur-lajur dalam Google Sheets?

Kaedah membandingkan lajur dalam Google Sheets agak sama seperti dalam MS Excel. Anda boleh menggunakan Pemformatan Bersyarat atau menggunakan Operator Sama Dengan, atau Fungsi Vlookup untuk membandingkan lajur dalam Google Sheets.

Anda juga boleh menggunakan fungsi IF untuk membandingkan nilai lajur dalam Google Sheets. Fungsi ini digunakan untuk menunjukkan nilai-nilai yang sama dalam dua lajur dan untuk mencari persamaan dalam teks dalam satu lembaran Excel.

Pensanan Akhir

Dalam perenggan di atas, kami telah menyebutkan 3 hingga 4 cara untuk membandingkan dua atau lebih sel dalam Microsoft Excel. Ini termasuk menggunakan pemformatan bersyarat, operator sama dengan, atau fungsi Vlookup dalam lembar Excel. Semua cara ini mempunyai kelebihan dan kegunaannya sendiri serta boleh digunakan dalam keadaan yang berbeza untuk membandingkan dua atau lebih sel dalam Microsoft Excel.

Namun, jika anda tidak mempunyai ruang yang mencukupi pada PC anda atau tidak mempunyai bajet yang mencukupi untuk membeli langganan MS Office, terdapat alternatif lain yang boleh anda gunakan sebagai gantian kepada lembar MS Excel. Alternatif terbaik daripada semua adalah WPS Office. WPS adalah Suite Pejabat lengkap dengan semua fungsi dan ciri yang sama dan yang terbaik, semuanya secara percuma.

Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.