Katalog

Cara Mengedit Senarai Turun dalam Excel - Panduan Terbaik

September 19, 2023 544 views

Excel membantu individu dan perniagaan setiap hari. Walaupun terdapat banyak fungsi Excel untuk setiap pengguna, setiap orang pasti pernah berhadapan dengan situasi di mana mereka perlu memahami cara mengedit senarai turun dalam Excel.

Cara mengedit senarai turun dalam Excel boleh sangat berguna semasa menambah maklumat ke dalam Excel. Walaupun kelihatan mudah, ia memerlukan banyak latihan untuk menambah maklumat ke dalam senarai turun. Anda mungkin mencari cara yang paling cekap untuk melakukannya.

Jangan cari lebih jauh. Di sini terdapat tiga cara untuk mengedit senarai turun dalam Excel.

Kaedah 1: Cara mengedit Senarai Turun dari Jadual

Menggunakan Excel mungkin kelihatan rumit kepada ramai pemula. Sebelum anda menyerah, ingatlah bahawa ia akan menjadi lebih mudah dengan latihan. Setelah anda belajar cara mengedit senarai turun dalam Excel, ia akan menjadi lebih mudah dari situ.

Berikut adalah beberapa langkah yang boleh membantu anda mengedit senarai turun dari jadual.

Tambahkan Item

  • Lawati Baris Terakhir dalam Ruangan Senarai anda

  • Tekan Enter/Return dalam sel

  • Masukkan Senarai Baru, untuk memulakan

  • Tekan Enter/Return lagi

Buang Item

  • Lawati item dalam senarai

  • Tekan Klik Kanan pada item yang diperlukan

  • Pilih "Padam" dari Senarai

"Cara memadamkan entri senarai Excel."



  • Tekan Baris Jadual

Cara Mencipta dan Menggunakan Jadual dalam Microsoft Excel

  • Buka MS Excel pada PC anda dengan mencarinya dalam pilihan carian tetingkap

  • Pilih Julat Sel untuk Mencipta Jadual dengan mengklik satu sel dan menyeret kursor

  • Buka tab "Utama" dalam Excel

  • Klik "Format sebagai Jadual"

"menunjuk format sebagai jadual dalam Excel."


Pro

Bahagian terbaik tentang belajar cara mengedit senarai turun dalam jadual Excel adalah anda tidak perlu mengisi setiap perubahan kecil dengan tangan. Sebarang penambahan atau penghapusan akan mengemaskini kandungan jadual anda.

Oleh itu, ia adalah ideal untuk digunakan oleh orang yang berurusan dengan senarai panjang, dan senarai ini memerlukan perubahan secara kerap. Anda boleh berasa yakin bahawa tidak perlu melakukan segala-galanya secara manual dalam Excel.

Kontra

Menggunakan jadual ketika belajar cara mengedit senarai turun dalam Excel juga mempunyai kelemahan. Ramai orang terpaksa menghadapi masalah garis hitam. Garis-garis ini boleh mempengaruhi paparan jadual anda.

Oleh itu, anda perlu mengatur beberapa perkara sebelum meneruskan dengan senarai turun dalam Excel. Ini adalah satu-satunya cara anda dapat mengelakkan garis-garis pada jadual.

Kaedah 2: Cara mengedit Senarai Drop-Down dari Julat Sel

Terdapat banyak cara yang anda boleh pilih untuk mengedit senarai drop-down. Julat Sel adalah salah satu cara di mana anda boleh belajar bagaimana mengedit senarai Drop-Down dalam Excel dengan mengikuti langkah-langkah yang dinyatakan.

Tambah/Hapus Item

  1. Buka Lembaran Kerja Anda dengan mencarinya dari bar permulaan.

  2. Pergi ke Item Senarai dalam Lembaran Anda untuk mengakses entri-entri tersebut.

  3. Tambah/Hapus Item yang diperlukan mengikut pilihan anda.

”tambah/hapus item dalam senarai Excel.”


Guna Pengesahan Data

  • Pilih Sel dengan Senarai Drop-Down

  • Pergi ke bahagian "Data" di atas bar.

  • Klik "Pengesahan Data" untuk memilih "Tersuai."

”pengesahan data dalam Excel.”


  • Tekan OK

Cuba Julat Sel

  • Pergi ke Tab "Tetapan"

  • Cari "Sumber"

”menguruskan sumber senarai dalam Excel.”

  • Sesuaikan Julat Sel mengikut kehendak anda.

  • Sertakan/kecualikan Entri anda seperti yang diperlukan.

  • Tekan OK.

Kelebihan

Belajar cara mengedit senarai drop-down dalam Excel dari julat sel adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk mengurangkan kesilapan dalam kerja anda. Ciri ini boleh sangat berguna bagi pengguna yang menggunakan MS Excel setiap hari dalam persekitaran profesional dan peribadi. Ini, pada gilirannya, akan meningkatkan kecekapan anda dalam kerja pejabat, dan anda akan dapat memenuhi tarikh akhir.

Tentu, kecekapan adalah perkara penting di setiap tempat kerja. Oleh itu, anda boleh menyelesaikan kerja anda dengan lebih cepat tanpa peluang kesilapan besar yang boleh membuat anda tertinggal beberapa hari dalam kemajuan anda.

Kekurangan

Walaupun anda boleh mengurangkan peluang kesilapan dengan pendekatan ini, cara mengedit senarai drop-down dalam Excel juga boleh mengambil masa. Masalah ini boleh mudah diatasi oleh individu tetapi tidak dalam pejabat.

Tentu, pejabat berurusan dengan banyak data dan senarai setiap hari. Anda tidak boleh memberikan berjam-jam kepada satu senarai. Pada satu ketika atau yang lain, seseorang perlu mengambil langkah seterusnya dan memastikan masa mereka digunakan secara berkesan.

Kaedah 3: Cara Mengedit Senarai Turun dengan Tangan

Sesetengah orang lebih selesa mengendalikan perkara dengan cara mereka sendiri. Bagi khalayak seperti ini, belajar cara mengedit senarai turun dalam Excel secara manual boleh menjadi pendekatan terbaik. Cara-cara ini boleh membantu anda belajar cara mengedit senarai turun dalam Excel sendiri.

Pengesahan Data

  • Pergi ke Tab "Data" di bahagian atas.

  • Klik "Pengesahan Data".

Pengesahan data dalam Excel


  • Susun Senarai Secara Manual

  • Klik "OK" untuk menyelesaikan tugas

Pisahkan dengan Koma

  • Pergi ke Tab "Format Nombor Tambahan" di pita di atas

  • Cari "Sumber"

  • Tambah/Hapus Perkara Senarai mengikut keperluan anda

  • Pisahkan entri dengan Koma

  • Gambarkan "Mengasingkan entri dengan koma dalam senarai."

  • Tekan butang OK untuk menyimpan kemajuan anda

Kelebihan

Dengan mempelajari cara mengedit senarai terjatuh dalam Excel secara manual, anda boleh mengehadkan sel-sel tertentu. Kemudahan ini membolehkan anda menggunakan data yang diformat dengan betul sahaja. Oleh itu, anda tidak perlu risau tentang kehilangan sebarang entri dalam proses ini.

Tentu saja, data adalah penting untuk setiap pejabat. Seseorang tidak boleh mewahankan kehilangan data penting dalam perjalanan. Jadi, anda boleh mengunci entri penting dan membenarkan perubahan hanya kepada yang memerlukan perubahan dalam keadaan yang diberikan.

Kekurangan

Mengendalikan senarai terjatuh secara manual boleh membataskan input kandungan dalam senarai terjatuh anda. Sekatan ini boleh menjadi frustrasi bagi sesetengah pengguna. Tentu saja, senarai terjatuh dalam setiap situasi tidak sama saiznya. Senarai boleh besar atau kecil, bergantung pada keperluan. Oleh itu, sekatan-sekatan ini boleh menjadi sangat frustrasi.

Alasan Menggunakan WPS Office - Pilihan Percuma Alternatif Microsoft

”gambar laman web WPS menunjukkan lembaran kerja WPS”

”gambar laman web WPS menunjukkan lembaran kerja WPS”


Yang terbaik tentang menggunakan WPS Office adalah ia tidak mempunyai sebarang sekatan untuk pelbagai platform. Ia serasi dengan Microsoft Word, Windows, dan Mac, semuanya percuma.

Walaupun Microsoft 365 telah mendapat populariti di seluruh dunia dalam beberapa dekad yang lalu, selalu ada pilihan yang lebih baik bagi mereka yang ingin meningkatkan produktiviti dan kecekapan dalam kerja dan kehidupan peribadi mereka.

Selain itu, antara muka WPS sangat mudah digunakan. Ia boleh diakses dengan mudah oleh pengguna dari pelbagai umur untuk kegunaan harian. Ia serupa dengan Microsoft tetapi jauh lebih mudah; oleh itu anda boleh mengikuti tutorial yang sama.

Soalan Lazim

Bagaimana saya boleh memastikan bahawa item senarai turun sentiasa diatur mengikut abjad?

Ramai orang ingin senarai mereka dalam Excel diatur mengikut abjad. Ia dapat memudahkan penyusunan dan memastikan bahawa tidak ada masalah dalam mencari item yang diperlukan. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh memastikan bahawa data anda sentiasa diatur mengikut abjad sambil anda memahami cara mengedit senarai turun dalam Excel.

  • Klik "Utama" dalam fail Excel anda

  • Pilih pilihan "Sisip & Penapis" daripada menu

data pengurutan abjad dalam Excel.

data pengurutan abjad dalam Excel.

  • Pilih "Urutkan A hingga Z" atau "Urutkan Z hingga A" mengikut Pilihan Anda

  • Pilih "A-Z" atau "Z-A" pada tab data

Berapa bilangan maksimum item yang boleh ditambahkan ke dalam senarai turun dalam Excel?

Ramai orang bimbang tentang had senarai turun dalam Excel. Akhirnya, Excel tidak terhad. Senarai boleh menunjukkan 32,767 item. Had kotak pengesahan data adalah 256 aksara (termasuk koma).

Pembatasan ini mungkin tidak menjadi masalah bagi orang yang menggunakan MS Excel untuk membuat fail kecil. Walau bagaimanapun, individu atau organisasi dengan keperluan yang lebih besar mungkin mendapati pembatasan ini menjadi masalah.

Ringkasan

Kaedah-kaedah yang disebutkan di atas boleh menjadi panduan terbaik anda untuk memahami cara mengedit senarai turun dalam Excel. Semua kaedah ini sangat berguna mengikut pilihan pengguna dan situasi yang dihadapi.

Walau bagaimanapun, Microsoft Excel boleh menjadi agak membingungkan, terutamanya bagi pengguna baru. Itulah sebabnya lebih dari 500 juta pengguna mempercayai WPS Office. WPS Office serasi dengan semua sistem, termasuk Mac, Android, iOS, Linux, dan Windows. Adalah baik untuk tidak terlepas peluang ini dan mencubanya hari ini.


Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.