Katalog

5 Cara Mudah Memasukkan Kotak Semak di Word

September 12, 2023 1.6K views

Kotak semak dalam Word atau WPS Office adalah penting. Anda boleh mengisi kotak semak interaktif, dan yang tidak interaktif boleh dicetak dan digunakan untuk mengisi data secara manual atau ditanda.

Serbaguna mana pun, penyisipan kotak semak dalam perkataan mungkin menjadi agak mengelirukan bagi para pengguna. Anda perlu mengikuti proses yang berbeza untuk memasukkan kotak semak semasa bekerja dengan pelbagai perisian, yang boleh menghadkan produktiviti kerja anda.

Oleh itu, panduan ini akan menyelami secara mendalam "Bagaimana untuk memasukkan kotak semak dalam 5 cara mudah?"

Cara Memasukkan Kotak Pemeriksa dalam Word dengan Butang Borang

Kotak pemeriksa membantu dalam mewakili pilihan ringkas seperti ya/tidak atau salah/betul. Dengan cara berikut, anda boleh memasukkan kotak pemeriksa dalam Word melalui WPS Office dengan menggunakan Butang Borang.

Anda perlu membuka WPS Office dan membuka dokumen anda yang memerlukan kotak pemeriksa untuk memulakan langkah-langkah seperti yang ditunjukkan di bawah.

Langkah 1: Pergi ke "Sisip" pada bar alat

pergi ke Sisip

pergi ke Sisip


Dalam pilihan Sisip pada bar alat, anda akan melihat Borang apabila anda pergi ke bahagian kanan terjauh menu terjun atau ia akan menjadi yang terakhir dalam menu terjun jika anda mempunyai menu terjun menegak.

Langkah 2: Pilih "Borang" pada menu terjun Sisip

klik pada Borang

klik pada Borang


Apabila anda mengklik Borang, menu terjun lain akan muncul di skrin anda untuk dipilih.

Langkah 3: Pergi ke "Kotak Pemeriksa dari Medan" pada menu terjun Borang

klik pada kotak pemeriksa dari medan

klik pada kotak pemeriksa dari medan


Apabila anda mengklik Medan bentuk Kotak Pemeriksa, sebuah kotak pemeriksa akan muncul di dokumen Word anda dalam WPS Office.

Sekarang apabila anda telah meletakkan kotak pilihan pada halaman Word, anda perlu menetapkan tanda pada kotak pilihan atau kotak pilihan itu.

Ini adalah cara anda boleh menetapkan tanda pada kotak pilihan.

Langkah 1: Klik dua kali pada kotak pilihan untuk membuka menu lain

butiran jatuh untuk menetapkan kotak pilihan

butiran jatuh untuk menetapkan kotak pilihan


Menu yang serupa dengan yang ditunjukkan dalam imej di atas akan muncul pada skrin Word anda apabila anda klik dua kali pada kotak pilihan yang telah dimasukkan pada halaman Word anda dalam WPS Office.

Langkah 2: Buat perubahan yang diperlukan

buat perubahan

buat perubahan


Anda boleh mengubah saiz kotak pilihan, menandainya atau membuat entri pada kotak pilihan. Menu ini akan menghasilkan kotak pilihan dan apa yang anda ingin masukkan dalam kotak pilihan tersebut. Anda boleh menandainya atau melintangkannya atau melakukan penyuntingan yang diperlukan pada kotak pilihan tersebut.

Cara Memasukkan Kotak Pilihan dalam Word dengan Butang Simbol

Cara memasukkan kotak pilihan dalam Word dengan butang Simbol adalah mudah difahami melalui imej-imej yang diberikan di bawah. Ia adalah proses yang mudah yang akan mengambil hanya beberapa saat daripada masa anda untuk memasukkan kotak pilihan dalam dokumen Word jika dilakukan dengan betul.

Langkah-langkah

Langkah 1: Pergi ke butang Simbol pada bar alat dokumen Word anda

pergi ke butang simbol

pergi ke butang simbol


Butang simbol dalam Dokumen WPS Office digunakan untuk menunjukkan pelbagai jenis simbol yang digunakan untuk dokumen. Simbol-simbol ini berkaitan dengan matematik, algebra, dan juga simbol-simbol biasa seperti kotak semak (checkbox).

Langkah 2: Menu turun simbol akan mempunyai banyak simbol. Pilih kotak semak dan klik padanya

klik pada kotak semak untuk memilih simbol ini

klik pada kotak semak untuk memilih simbol ini


Ini adalah cara mudah untuk menyisipkan kotak semak ke dalam dokumen Word, walau bagaimanapun, kelemahan dalam ini adalah anda tidak boleh menukar atau menyesuaikan saiz dan memasukkan butiran seperti yang anda boleh lakukan dalam kotak semak yang ditambahkan dalam perkataan melalui butang Borang.

Cara Memasukkan Kotak Semak dalam Word Menggunakan Tab Pemaju

Kaedah ini hanya untuk MS Office Word sahaja. Dengan menggunakan tab Pemaju, anda boleh menyisipkan kotak semak pada Dokumen Word hanya dengan mengedit di MS Word dan tiada forum lain seperti WPS atau Google Docs, dll.

Anda boleh menambahkan kotak semak dan juga mengedit kotak semak seperti menandakan tanda centang atau membuat tanda silang menggunakan alat yang sama pada bar alat.]

Langkah-langkah:

Langkah 1: Pergi ke "Fail" pada bar alat

pergi ke fail di bar alat

pergi ke fail di bar alat


Langkah 2: Pergi ke "Pilihan"

pergi ke pilihan

pergi ke pilihan


Apabila anda mengklik "Fail", menu terjatuh akan terbuka. Kemudian pergi ke "Pilihan".

Langkah 3: Apabila anda memilih "Pilihan", kotak dialog akan terbuka. Pergi ke "Sesuaikan Reben" dalam kotak dialog

pergi ke sesuaikan reben

pergi ke sesuaikan reben


Langkah 4: Pada "Tab Utama", Klik pada Pemaju untuk mengaktifkannya pada bar alat anda

klik pada pemaju di Tab Utama

klik pada pemaju di Tab Utama


Pergi ke Tab Utama dan kemudian pilih Pemaju untuk menambah pemaju ke bar alat anda.

Langkah 5: Klik "OK" dan anda akan melihat "Pemaju" pada reben halaman Word anda

tab pemaju ditambahkan ke bar alat

tab pemaju ditambahkan ke bar alat


Langkah 6: Kini klik pada "Pemaju" dan tambahkan kotak semakan ke Word anda

klik pada kotak semakan untuk memasukkan kotak semakan

klik pada kotak semakan untuk memasukkan kotak semakan


Di tab Pemaju pada reben, pergi ke bahagian kawalan dan klik pada kotak semakan untuk memasukkan kotak semakan ke dokumen Word anda.

Anda juga boleh mengedit kotak semakan dengan mengklik kotak semakan. Anda juga boleh menukar saiz, bentuk, tanda, dan lain-lain pada kotak semakan anda.

klik pada kotak semakan untuk menyesuaikannya

klik pada kotak semakan untuk menyesuaikannya


Klik pada "Harta Tanah" dalam Bahagian "Kawalan" tab "Pemaju" pada reben. Di dalam "Harta Tanah," anda akan dapat sepenuhnya menyesuaikan kotak semakan mengikut pilihan dan kehendak atau keperluan anda.

pergi ke harta tanah untuk penyesuaian kotak semakan

pergi ke harta tanah untuk penyesuaian kotak semakan


Bagaimana untuk Memasukkan Kotak Semak dalam Word dengan Butang Pengepala Tajuk

Anda boleh belajar cara memasukkan kotak semak dalam Word dengan butang pengepala tajuk, yang akan berguna dalam MS Word dan WPS Office.

Langkah-langkah

Langkah 1: dalam dokumen Word atau WPS Office anda, klik pada butang pengepala tajuk pada riben

pergi ke Pengepala Tajuk pada riben

pergi ke Pengepala Tajuk pada riben


Langkah 2: Anda boleh menyesuaikan Pengepala Tajuk dan membuatnya menjadi kotak semak untuk dicetak dan digunakan sebagai senarai kerja, borang kaji selidik, atau borang lain.

suaikan pengepala tajuk untuk digunakan sebagai kotak semak

suaikan pengepala tajuk untuk digunakan sebagai kotak semak


Langkah 3: Anda boleh memilih sebarang simbol dalam karakter pengepala tajuk untuk digunakan sebagai kotak semak pada dokumen Word anda

pilih kotak kosong atau sebarang simbol untuk kotak semak

pilih kotak kosong atau sebarang simbol untuk kotak semak


Pergi ke windings2 dalam fon dan di situ anda boleh menjumpai pelbagai kotak semak untuk dipilih

windings 2

windings 2


Ini adalah kaedah hebat apabila anda memerlukan pelbagai simbol yang akan digunakan sebagai kotak semak atau membuat senarai yang perlu ditanda. Walau bagaimanapun, ini bukan untuk kotak semak yang boleh diklik. Anda tidak boleh mengubah saiz atau fon kotak semak. Oleh itu, ia merupakan pilihan yang baik untuk borang yang boleh dicetak tetapi tidak sesuai untuk kaji selidik dalam talian atau dokumen yang memerlukan maklum balas melalui senarai semak.

Cara Memasukkan Petak Semak di Word Dalam Talian

Ini adalah kaedah terbaik untuk Google Docs atau dokumen dalam talian. Kaedah ini tidak berguna untuk dokumen selain daripada dokumen dalam talian. Petak semak akan hilang jika anda menukar dokumen dari dokumen dalam talian kepada dokumen yang dimuat turun atau Word.

Apabila anda pergi ke Google Docs dan pilih dokumen baru, anda boleh gunakan petak semak dari riben bar alat di atas.

pilih petak semak dari peluru

pilih petak semak dari peluru


Google Docs menyediakan pilihan petak semak di bawah peluru. Anda boleh pilih dan masukkan petak petak ke dalam dokumen anda dari sana.

Cara Memadam Petak Semak di Word

Jika anda menukar senario, anda mungkin perlu memadamkan petak semak daripada dokumen Word anda. Ini adalah cara untuk memadamkan petak semak daripada dokumen Word.

Jika anda tidak mahu data atau petak semak, letakkan kursor di hadapan petak semak dan tekan kekunci backspace, ia akan menghapuskan petak semak dan kemudian anda boleh tekan simpan untuk menyimpan suntingan yang telah anda buat pada dokumen Word atau WPS anda.

Gunakan WPS Office untuk Memasukkan Petak Semak, Ini Sebabnya

Anda sepatutnya mempertimbangkan untuk memasang atau memuat turun WPS Office atas beberapa sebab. Anda akan menjadikan dokumentasi pejabat anda lebih mudah melalui aplikasi Pejabat yang ringkas ini.

  • Anda boleh memasukkan petak semak ke dalam dokumen Word dalam tiga langkah mudah yang serasi dengan Word.

  • Memasukkan petak semak dalam Word melalui Bulatan

  • Memasukkan petak semak dalam Word melalui butang Simbol

  • Memasukkan Petak Semak dalam Word melalui butang Bentuk

  • WPS boleh dimuat turun secara percuma dan anda boleh mencuba versi percuma untuk fungsi-fungsi lanjutan. Anda boleh membeli kelebihan premium dan alat-alat Perisian WPS Office setelah anda mencuba betapa mudahnya ia menjadikan kerja anda, dan anda boleh menyelesaikan banyak kerja dalam masa beberapa minit, berkat kepada proses yang mudah dan alat-alat yang mudah digunakan dalam WPS Office.

  • WPS serasi dengan Windows, MAC, Linux, dan beberapa alat dalam talian lain termasuk MS Office. Anda boleh mengedit PDF, dokumen Word, dan sebagainya di WPS Office.

  • WPS Office menyediakan ciri-ciri yang lebih produktif dan cekap secara berbanding. WPS semudah MS Word. Anda akan dapati banyak persamaan antara kedua-dua program ini, jadi tidak akan sukar untuk menggunakan WPS Office jika anda sudah biasa dengan MS Office.

Soalan Lazim (FAQs):

S1: Bolehkah saiz dan bentuk kotak semak diubahsuai?

J1: Ya, saiz dan bentuk kotak semak boleh diubahsuai melalui beberapa kaedah. Tidak semua kaedah boleh diklik, jadi tidak setiap kaedah akan menyediakan pilihan ubahsuai. Kaedah-kedah yang membenarkan anda mengubahsuai saiz adalah:

  • Masukkan kotak semak dalam Word dengan Bulatan

  • Masukkan kotak semak dalam Word dengan simbol-simbol

  • Masukkan kotak semak dalam Word dengan Borang

Kata Akhir:

Anda kini telah belajar cara untuk memasukkan kotak semak dalam Word. Terdapat lima kaedah mudah dan cepat di mana anda boleh memasukkan kotak semak yang boleh diklik dan tidak boleh diklik ke dalam dokumen anda. Bergantung kepada keperluan dan pilihan anda, anda boleh memilih mana-mana kaedah yang dibincangkan di atas, dari menambah kotak semak dengan borang hingga menambah kotak tanda pada dokumen dalam talian, semua situasi telah dinyatakan.

WPS Office adalah program hebat jika anda perlu memasukkan kotak semak ke dalam Word untuk dokumen yang boleh dicetak atau bahkan untuk dokumen Word biasa yang perlu diklik di komputer. WPS Office akan memudahkan penyuntingan dan penambahan kotak semak untuk anda.


Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.