Katalog

Cara Menggunakan Fungsi Left di Excel (3 Cara Mudah)

Ogos 17, 2023 676 views

Semasa menggunakan Excel, seseorang mungkin perlu mengeluarkan maklumat dari SEBELAH KIRI dan meletakkannya semula dalam format unit yang dikehendaki. Sama seperti fungsi betul Excel, terdapat juga fungsi KIRI Excel.

Banyak orang tidak menyedari tentang fungsi KIRI Excel, dan sesiapa yang mengetahui tentangnya tidak tahu bagaimana menggunakannya.

Di sinilah kami masuk! Artikel ini akan memandu anda sepenuhnya tentang penggunaan fungsi KIRI Excel dengan arahan yang jelas.

Menggunakan Fungsi KIRI Excel Secara Langsung dengan Pintasan Papan Kekunci.

Menggunakan fungsi kiri secara langsung melalui papan kekunci adalah mungkin. Yang perlu anda tahu hanyalah mengikuti langkah-langkah di bawah dengan berhati-hati.

Langkah-langkah:

Langkah 1: Pertama, anda perlu membuka fail yang ingin anda gunakan untuk fungsi kiri.

Sebagai contoh, dalam gambar di bawah, kita perlu mengeluarkan hanya kod kawasan dari nombor telefon. Anda perlu klik sel E6 untuk menggunakan fungsi kiri.

fungsi kiri dalam Excel



Langkah 2: Setelah menyelesaikan langkah pertama, anda perlu menaip "=KIRI".

formula kiri dalam Excel



Langkah 3: Seperti dalam gambar, teks (nombor telefon) terletak pada D6. Klik sahaja sel D6 untuk teks tersebut.

menggunakan formula kiri



Langkah 4: Selepas mengklik sel D6, masukkan koma dan jumlah aksara. Sebagai contoh, jika anda ingin mengeluarkan tiga aksara pertama, taipkan 3. Jika anda ingin mengeluarkan 5 aksara, taipkan 5. Formula anda harus kelihatan seperti =kiri(D6,3)

formula kiri



Langkah 5: Tekan kekunci Enter untuk melihat bahawa fungsi kiri telah mengeluarkan aksara-aksara tersebut. Dalam gambar, teksnya adalah nombor telefon, dan fungsi kiri telah berjaya mengeluarkan kod kawasan.

hasil formula kiri



2. Menggunakan Fungsi KIRI Excel melalui Peti Dialog.

Ini adalah kaedah lain yang anda boleh gunakan untuk menggunakan fungsi kiri agar kerja anda menjadi lebih mudah dan berkesan. Ikuti langkah-langkah di bawah dengan berhati-hati.

Langkah-langkah:

Langkah 1: Dengan bantuan fungsi NILAI, kita boleh memastikan format nombor dikekalkan dan hasilnya tidak diubah menjadi teks. Pertama, anda perlu mengenalpasti apa yang perlu anda ekstrak. Anda anggapkan bahawa anda perlu memisahkan nombor daripada data di bawah:

contoh formula kiri



Langkah 2: Setelah mengenalpasti apa yang perlu diekstrak, anda harus menaip formula yang tepat. Sebagai contoh, kami anggapkan bahawa kami perlu mengeluarkan nombor dari data di atas. Jadi formula untuk mengeluarkan 3 aksara pertama data, iaitu nombor-nombor, akan menjadi =NILAI(KIRI(B5,3)) seperti yang ditunjukkan di bawah:

contoh formula kiri



Langkah 3: Selepas menaip formula yang betul, tekan kekunci Enter untuk melihat sihir fungsi kiri.

Langkah 4: Anda dapat melihat hasilnya dengan jelas pada gambar di bawah. Fungsi LEFT akan mengekstrak tiga karakter, yaitu "123" sesuai dengan data di bawah ini. Selesai! Fungsi LEFT telah berhasil mengekstrak karakter-karakter tersebut dan menghemat waktu Anda.

hasil formula kiri dalam Excel



3. Menggunakan Fungsi LEFT Excel Langsung melalui Opsi.

Metode ketiga untuk menggunakan fungsi LEFT di Excel adalah melalui opsi secara langsung. Metode ini mungkin merupakan cara paling mudah bagi beberapa orang karena tidak memerlukan formula. Berikut langkah-langkah yang harus diikuti:

Langkah 1: Pertama, Anda perlu mengklik sel di mana Anda ingin memasukkan fungsi LEFT. Cukup klik sel tempat Anda ingin menggunakan fungsi LEFT.

Langkah 2: Setelah menyelesaikan langkah pertama, klik tab Formulas.

Langkah 3: Klik tombol Text Function.

Langkah 4: Di sana, Anda akan melihat daftar fungsi teks. Anda perlu mengklik fungsi Left.

pilihan kiri dalam Excel



Langkah 5: Sebuah pop-up kecil akan terbuka, dan Anda akan melihat blok Text dan Num_chars.

Langkah 6: Di blok Text, pilih sel yang berisi teks yang ingin Anda ekstrak.

Langkah 7: Di blok Num_chars, masukkan jumlah karakter yang ingin Anda ekstrak. Misalnya, pada gambar di bawah ini, jumlah karakter yang perlu diekstrak adalah 3.

Langkah 8: Klik OK untuk melihat hasil dari fungsi LEFT. Boom! Selesai!

tetapan pilihan kiri



Mari kita lihat lebih dekat kepada fungsi LEFT dalam Excel

Fungsi left dalam Excel, yang kebanyakan orang tidak tahu, sangat berguna. Hari ini, kita akan meneroka apa itu dengan beberapa contoh yang mudah difahami.

Apa itu fungsi LEFT beserta contoh penggunaannya dalam Excel?

Fungsi LEFT dalam Excel adalah fungsi yang membolehkan kita mengekstrak sejumlah karakter tertentu dari bahagian kiri rentetan teks.

Fungsi ini membolehkan kita mengambil sejumlah karakter (substring) dari bahagian mula rentetan teks. Formula yang digunakan untuk fungsi LEFT adalah =LEFT(teks, num_chars).

Teks adalah rentetan teks, dan num_chars merujuk kepada jumlah karakter. Jika jumlah karakter diabaikan, ia secara lalai akan menjadi 1, yang bermaksud hanya 1 karakter yang akan dipertahankan. Jika jumlah karakter melebihi panjang keseluruhan teks, maka keseluruhan teks akan dipertahankan.

Berikut adalah contoh-contoh sempurna penggunaan fungsi LEFT dalam Excel.

Contoh 1: Jika rentetan teks adalah "Dia menjual cangkerang di tepi pantai" dalam sel A2, dan anda menggunakan formula seperti =LEFT(A2, 3), maka tiga karakter pertama iaitu "Dia" akan menjadi hasil daripada fungsi LEFT.

Contoh 2: Jika sel B2 mempunyai teks "John bekerja lebih keras daripada Alice" dan anda menggunakan formula yang sama seperti =LEFT(B2, 4), maka empat karakter pertama iaitu "John" akan menjadi hasil daripada fungsi LEFT.

Apakah maksud LEFT dan RIGHT dalam Excel?

Fungsi LEFT mengambil teks dari bahagian kiri rentetan teks. Begitu juga, fungsi RIGHT membolehkan kita mengambil teks dari bahagian kanan rentetan teks.

Untuk apa fungsi LEFT digunakan?

Tujuan dan penggunaan fungsi LEFT adalah untuk mengekstrak jumlah karakter tertentu daripada teks yang panjang. Orang menggunakan fungsi LEFT dalam Excel untuk menjadikan kerja mereka lebih efisien. Bayangkan anda perlu mengekstrak beberapa karakter dari setiap perkataan atau nombor dan senarai nombor itu tidak terhitung. Apa yang anda lakukan selanjutnya? Fungsi LEFT dapat menjimatkan masa berharga anda, yang boleh digunakan untuk perkara-perkara yang lebih produktif.

Kesalahan Biasa dengan Fungsi LEFT dan Cara Mengelakkannya

Sehingga kini, kita telah mempelajari fungsi LEFT dalam Excel, penggunaannya, dan tujuannya dengan contoh-contoh dan langkah-langkah yang jelas tentang penggunaan fungsi left dalam Excel. Kini tiba masanya untuk mengetahui kesalahan-kesalahan biasa yang sering dilakukan orang ketika cuba menggunakan fungsi LEFT dalam Excel dan bagaimana anda dapat mengelakkannya. Berikut adalah kesilapan-kesilapan tersebut:

Lupa menentukan jumlah karakter.

Bayangkan anda telah mengenal pasti dan memilih sel yang sesuai serta menulis setengah formula dengan betul, tetapi anda lupa untuk menentukan jumlah karakter. Apa yang berlaku apabila anda tekan kunci Enter? Sistem Excel akan menggunakan lalai, iaitu 1. Ini bermakna jika anda ingin mengekstrak tiga karakter dan gagal menentukan jumlah karakter, maka hanya satu karakter yang akan dipaparkan.

Contohnya, jika anda ingin mengekstrak "128" dari "128-John," maka lupa menentukan jumlah karakter akan menghasilkan pengeluaran hanya 1 nombor, iaitu "1."

Ini boleh menyebabkan kekeliruan kerana ia akan membazirkan masa dan tenaga anda kerana anda perlu menghapus semuanya dan mengikuti langkah-langkah semula untuk menggunakan fungsi LEFT dengan betul. Untuk mengelakkannya, sila tentukan jumlah karakter yang ingin anda ekstrak.

Menggunakan titik permulaan yang salah

Anda harus menggunakan titik permulaan yang betul untuk menggunakan fungsi LEFT dengan betul. Penggunaan titik permulaan yang betul adalah penting untuk mengelakkan sebarang kesilapan dan masalah. Gunakan titik permulaan yang betul untuk mengelakkan sebarang kesilapan. Gagal menggunakan titik permulaan yang betul boleh membuang masa dan tenaga anda yang sepatutnya digunakan untuk perkara-perkara yang lebih produktif.

FAQ tentang Fungsi LEFT

Apakah fungsi right dalam Excel?

Sama seperti ada fungsi left dalam Excel, ada juga fungsi right. Fungsi right dalam Excel berfungsi untuk mengekstrak karakter dari teks mulai dari sisi kanan teks. Misalnya, jika teksnya adalah "567-002" maka fungsi right dapat digunakan untuk mengekstrak karakter "002" saja.

Apakah ada beberapa contoh penggunaan fungsi right?

Ya, ada banyak contoh penggunaan fungsi right. Berikut beberapa di antaranya:

Contoh 1: Jika teksnya adalah "887-653," maka fungsi right dapat digunakan untuk mengekstrak "653."

Contoh 2: Anggap saja teksnya adalah "John-849," maka dengan bantuan fungsi right, kita dapat mengekstrak karakter, yaitu "849."

Bagaimana cara menggunakan fungsi right dalam Excel?

Untuk menggunakan fungsi right dalam Excel, Anda perlu mengikuti rumus yang disebutkan di atas. Namun, Anda perlu mengganti LEFT dengan Right. Rumus Anda harus terlihat seperti "=right(teks, jumlah_karakter)" atau "=right(A2,3)".

Ringkasan

Fungsi left pada dasarnya memungkinkan orang untuk mengekstrak karakter dari teks dari sisi kiri teks. Tujuan dari fungsi left adalah untuk membuat pekerjaan menjadi lebih mudah dan efisien. Selain itu, fungsi ini menghemat waktu dan meningkatkan produktivitas.

Seperti Excel, WPS Office menawarkan berbagai fungsi yang memungkinkan orang menjadi produktif dan kreatif serta bekerja dengan efisien. WPS Office digunakan oleh jutaan orang di seluruh dunia. Perangkat lunak ini menawarkan antarmuka yang ramah pengguna dan mudah digunakan. Selain itu, Anda dapat menggunakan Word, PPT, Excel, dan PDF dalam satu aplikasi yang sama. Terdengar seperti sihir, bukan? Ayo unduh sekarang juga!


Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.