Katalog

Cara Membalut Teks di Excel (Langkah demi Langkah)

Oktober 8, 2023 584 views

Mengendalikan jumlah teks yang besar dalam sel kecil di Excel boleh menjadi cabaran. Banyak pengguna menghadapi masalah menampung teks yang panjang dalam sel-sel kecil, yang mengakibatkan masalah kebolehlihatan. Soalan yang paling penting ialah - adakah cara untuk membungkus teks dengan elegan di Excel, menjadikannya jelas dan mudah difahami? Jawapannya ialah Pembalutan Teks! Artikel ini adalah panduan utama anda tentang cara membungkus teks di Excel, menjadikannya rapi, jelas, dan mudah dibaca. Pelajari cara membungkus teks di Excel untuk penyajian data yang lebih baik dan meningkatkan kebolehlihatan. Mari teruskan!

Cara Membalut Teks Secara Automatik

Adakah anda ingin tahu apa itu pembalutan teks di Excel? Ia adalah ciri yang hebat yang disediakan oleh Excel. Dengan menggunakan ciri ini, pengguna boleh memaparkan ayat-ayat atau perenggan-perenggan yang panjang tanpa teks tersebar ke sel-sel berdekatan. Ciri ini sangat berguna apabila berurusan dengan jumlah data teks yang besar. Dengan membungkus teks, anda boleh memastikan bahawa ia tetap kelihatan dan mudah dibaca tanpa perlu mengubah saiz sel atau kehilangan kandungan apa pun.

Langkah-langkah

Mari gunakan jadual contoh berikut untuk memperlihatkan pembalutan teks:

Data contoh Excel


Langkah 1: Kenal pasti sel yang mengandungi teks yang anda ingin bungkus. Dalam contoh ini, kita ingin membungkus petikan Maya Angelou, yang terletak di sel B3.

Sel Excel


Langkah 2: Klik kanan pada sel yang dipilih (B3) untuk membuka menu konteks. Dari menu tersebut, pilih "Format Sel" untuk membuka kotak dialog Format Sel.

Kotak dialog Format Sel Excel


Langkah 3: Dalam kotak dialog Format Sel, pergi ke tab "Penyelarian". Di bawah bahagian "Kawalan Teks", anda akan melihat pilihan "Pembalutan teks." Tandakan kotak di sebelah "Pembalutan teks."

Pembalutan teks dalam kotak dialog Format Sel Excel


Langkah 4: Klik "OK" untuk mengaplikasikan perubahan pembalutan teks dan menutup kotak dialog Format Sel.

Pembalutan teks Excel menggunakan format sel


Pintasan Papan Kekunci Pembalutan Teks

Terdapat pintasan papan kekunci yang cepat dan mudah untuk mengaktifkan pembalutan teks bagi sel yang dipilih atau julat sel. Daripada menggunakan kotak dialog Format Sel, anda boleh menggunakan pintasan papan kekunci berikut untuk membungkus teks:

Alt + H + W

Berikut adalah cara menggunakan pintasan papan kekunci untuk pembalutan teks:

Langkah 1: Pilih sel yang anda ingin gunakan Pembalutan Teks.

Pilih sel Excel


Langkah 2: Tekan dan tahan butang Alt pada papan kekunci anda.

Langkah 3: Sambil menahan butang Alt, tekan huruf H terlebih dahulu, dan kemudian huruf W (secara berurutan).

Langkah 4: Lepaskan butang Alt.

Pembalutan teks Excel menggunakan pintasan papan kekunci


Pilihan pembalutan teks sekarang akan digunakan pada sel-sel yang dipilih, dan ketinggian baris akan menyesuaikan untuk memuatkan kandungan secara automatik.

Cara Membuat Pemutusan Baris Manual

Kadang-kadang, anda mungkin ingin mengawal di mana teks dibalut dalam satu sel secara manual. Excel membolehkan anda memasukkan pemutusan baris pada titik tertentu, mencipta baris-baris baru dalam satu sel. Ini berguna apabila anda ingin mengatur teks atau mempunyai lebih banyak kawalan terhadap cara kandungan disajikan.

Langkah-langkah

Untuk membuat pemutusan baris manual dalam Excel, ikuti langkah-langkah berikut:

Langkah 1: Pilih sel di mana anda ingin menambah pemutusan baris.

Pilih sel Excel untuk pemutusan baris

Langkah 2: Klik dua kali pada sel itu untuk memasuki mod penyuntingan, atau tekan F2 pada papan kekunci anda.

Langkah 3: Pindahkan kursor ke posisi di mana anda ingin membuat pemutusan baris.

Pindahkan kursor Excel untuk pemutusan baris

Langkah 4: Tekan Alt+Enter. Ini akan mencipta pemutusan baris manual pada titik tersebut.

Pemutusan baris Excel

Anda boleh mengulangi proses ini untuk menambah pemutusan baris berganda dalam sel yang sama.

Apa Jika Pembalutan Teks Excel Tidak Berfungsi:

Jika anda mendapati bahawa Pembalutan Teks Excel anda tidak berfungsi dengan betul, terdapat beberapa sebab untuk masalah ini. Berikut adalah beberapa penyelesaian yang mungkin untuk mengatasi dan memperbetulkan masalah tersebut:

Format Sel:

Pastikan bahawa sel mempunyai lebar yang mencukupi untuk menampung teks yang dibalut. Jika sel terlalu sempit, teks mungkin tidak akan dibalut sebagaimana yang dijangkakan. Anda boleh menyesuaikan lebar lajur secara manual dengan menarik sempadan lajur atau mengklik dua kali padanya untuk menyesuaikan teks.

Format sel Excel

Sel Digabung

Jika teks masih tidak dibalut selepas menyesuaikan lebar lajur, periksa sama ada sel-sel telah digabungkan. Pembalutan teks tidak akan berfungsi dengan betul dalam sel-sel yang digabungkan. Buka gabungan sel dan cuba membungkus teks sekali lagi.

Sel Excel yang digabung

kan

Saiz Fon

Saiz fon yang sangat besar boleh menghalang pembalutan teks dalam sel-sel yang lebih kecil. Kurangkan saiz fon jika perlu untuk memastikan pembalutan yang betul.

Saiz fon Excel

Saiz fon Excel

Cara Mengeluarkan Pembalutan Teks

Untuk mengeluarkan pemformatan pembalutan teks dari sel dalam Excel, ikuti langkah-langkah berikut:

Langkah 1: Pilih sel atau sel-sel yang mempunyai pemformatan pembalutan teks.

Langkah 2: Pergi ke tab "Utama" pada pita Excel.

Langkah 3: Dalam kumpulan "Penyelarian", klik butang "Pembalutan Teks" untuk mematikan pembalutan teks.

Mengeluarkan pembalutan teks dalam Excel

Mengeluarkan pembalutan teks dalam Excel

Selepas mematikan pembalutan teks, kandungan dalam sel-sel yang dipilih akan kembali ke susunan asalnya, dan teks tidak akan dibalut dalam sel tersebut lagi.

Mengapa Menggunakan WPS Office?

Walaupun Excel adalah alat yang kuat untuk mengurus dan menganalisis data, beberapa pengguna mungkin suka WPS Office sebagai pengganti. Pakej pejabat yang lengkap, WPS Office, dilengkapi dengan Writer (pengolah kata), Presentation (seperti PowerPoint), dan Spreadsheets (seperti Excel). Berikut adalah beberapa sebab mengapa anda harus mempertimbangkan WPS Office sebagai pakej pejabat pilihan anda:

Lembaran Excel WPS Office

Lembaran Excel WPS Office

Harga

Salah satu faedah utama WPS Office ialah ia menyediakan edisi percuma, menjadikannya pilihan yang berpatutan untuk individu yang tidak memerlukan kemampuan canggih.

Keserasian

Format fail yang digunakan oleh Microsoft Office adalah di antara banyak format yang disokong oleh WPS Office. Anda boleh bekerja dengan mudah dengan dokumen yang ditulis dalam Excel dan program lain kerana interoperabiliti ini.

Ciri-ciri

WPS Office menawarkan koleksi ciri yang komprehensif yang sebanding dengan Microsoft Office. Kebanyakan operasi, termasuk pembalutan teks, sama mudah untuk diselesaikan dengan Lembaran Excel WPS.

Antara Muka Pengguna yang Mudah

WPS Office mempunyai antara muka pengguna yang intuitif yang mudah digunakan, menjadikannya sesuai untuk pengguna dari semua peringkat kemahiran.

Terfikir bagaimana untuk membungkus teks dalam WPS Office? Ia lebih mudah daripada yang anda bayangkan. Cuma buka Lembaran Excel WPS Office dan pergi ke tab "Utama."

Ciri Pembalutan Teks WPS Office

Ciri Pembalutan Teks WPS Office

Soalan Lazim tentang Cara Membalut Teks di Excel

S1. Adakah pembalutan teks konsisten di pelbagai versi Excel?

Ya, pembalutan teks adalah ciri standard dalam Microsoft Excel, dan ia konsisten di pelbagai versi perisian ini. Sama ada anda menggunakan versi lama seperti Excel 2010 atau versi terkini seperti Excel 365, fungsionaliti pembalutan teks tetap sama.

S2. Apakah cara kreatif untuk menggunakan pembalutan teks untuk impak visual dalam Excel?

Pembalutan teks boleh digunakan secara kreatif untuk membuat reka bentuk yang menarik secara visual dalam Excel. Contohnya, anda boleh membungkus teks sekitar bentuk atau imej, membuat gambar rajah yang berlabel, atau membuat infografik yang menarik secara langsung dalam sel-sel.

S3. Adakah terdapat had atau isu yang perlu diberi perhatian apabila menggunakan pembalutan teks dalam Excel?

Walaupun pembalutan teks adalah ciri yang berguna, ia boleh menimbulkan beberapa cabaran apabila mencetak atau mengeksport data ke format lain. Teks yang dibalut panjang mungkin tidak akan kelihatan sepenuhnya dalam dokumen yang dicetak atau semasa mengeksport ke PDF. Oleh itu, adalah penting untuk melihat kandungan anda sebelum membuat dokumen akhir.

Membungkus Teks - Jadikan Lembaran anda Lebih Mudah Dibaca dengan WPS Office

Sebagai kesimpulan, membungkus teks di Excel adalah perubahan besar bagi penyajian data yang lebih baik dan kebolehlihatan. Sama ada menggunakan ciri Pembalutan Teks atau memasukkan pemutusan baris manual, anda boleh mencipta kandungan yang menarik secara visual dan terstruktur dengan baik. Untuk alternatif yang elegan dan berfungsi penuh kepada Microsoft Office, pertimbangkan WPS Office, yang menyediakan antara muka pengguna yang mudah digunakan, keserasian, dan keberpatutan dengan versi percuma. Jangan terlepas tip Excel yang berharga ini! Muat turun WPS Office dan ubah pengalaman pengurusan data anda hari ini.


Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.