Katalog

Cara Mengedit PDF di Google Drive (Langkah demi Langkah)

Julai 17, 2023 572 views

Dokumen PDF menawarkan keselamatan yang menakjubkan dengan pemformatan yang sangat baik. Tetapi mencari editor PDF percuma dalam talian adalah tugas yang sibuk. Jangan risau jika anda tidak tahu Cara Mengedit PDF Menggunakan Editor PDF Google kerana panduan komprehensif ini akan menjawab semua soalan ini dan banyak lagi, memberikan petua dan kiat untuk menggunakan Editor PDF serta menerangkan ciri dan faedahnya.

Sama ada anda seorang pelajar, profesional perniagaan atau sesiapa sahaja yang kerap menggunakan PDF, panduan ini akan membantu anda memanfaatkan Editor PDF sepenuhnya.

Bahagian 1: Bolehkah saya Mengedit PDF dalam Editor PDF Google?

Google Drive ialah alat yang sangat baik digunakan untuk penyimpanan dan penyegerakan. Selain fungsi terasnya untuk berkongsi fail, anda juga boleh menggunakannya sebagai editor PDF percuma dalam talian. Ia mudah dan membolehkan anda mengedit PDF pada Dokumen Google dan memuat turun fail sebagai dokumen PDF.

Google Docs ialah perisian pemprosesan kata suite produktiviti berasaskan awan percuma yang boleh anda gunakan pada mana-mana peranti dengan ID Gmail. Aplikasi ini mempunyai ciri yang berkuasa dan serasi dengan semua aplikasi Google. Ciri-cirinya termasuk penyuntingan kolaboratif, storan awan, templat terbina dalam, sejarah semakan, penaipan suara dan akses luar talian.

Bahagian 2: Bagaimana untuk Mengedit PDF di Google Drive?

Ikuti panduan langkah demi langkah yang dinyatakan di bawah untuk mengetahui caranya edit PDF dokumen menggunakan Google Drive.

 1. Akses Google Drive pada penyemak imbas web anda dan log masuk ke akaun Google anda.

 2. Klik pada“+” ikon untuk memuat naik fail PDF anda ke Google Drive, atau hanya seret dan selepas fail PDF.

Editor PDF Google

 3. Tunggu sehingga fail anda dimuat naik ke Drive.

 4. Selepas itu, klik kanan pada fail PDF dan pilih Buka dengan Dokumen Google daripada menu lungsur.

cara edit pdf menggunakan google drive

 5. Tab baharu akan dibuka pada penyemak imbas web anda, membolehkan anda mengedit dokumen PDF anda dalam Dokumen Google.

 6. Anda boleh menemui pilihan pengeditan yang berbeza seperti penyuntingan teks, menukar fail dan mencetak fail yang diedit anda.

cara mengedit pdf di Google Docs

 7. Sebaik sahaja anda mengedit fail PDF anda, anda boleh berkongsi dengan rakan sekerja anda untuk kerja kolaboratif. Klik pada butang Kongsi, dan ia akan memberi anda pilihan berbeza untuk berkongsi dokumen PDF.

edit pdf di Google Docs'

 8. Anda boleh berkongsinya dengan menambahkan e-mel atau kumpulan pada alamat tersebut. Selain itu, anda boleh menyalin pautan dan berkongsinya melalui mana-mana sumber. Dokumen Google membolehkan anda menyesuaikan akses dokumen anda.

 9. Selepas selesai mengedit, klik pada Fail, tatal ke bawah untuk Muat turun, dan pilih PDF. Dengan cara ini, anda akan memuat turun dokumen PDF yang baru diedit.

muat turun pdf yang diedit pada Dokumen Google

 10.  Anda boleh berkongsi PDF yang diedit dengan mengklik butang Kongsi. Terdapat pilihan berbeza yang membolehkan anda menyesuaikan perkongsian anda. Tambahkan e-mel atau kumpulan atau salin pautan dan kongsi melalui sebarang medium.

Bahagian 3: Petua dan Trik untuk Mengedit PDF dengan Editor PDF Google

Mengedit fail PDF anda boleh menjadi mudah jika anda boleh memecahkan lintasannya dan mengetahui cara menggunakan tempatnya.

Pintasan Papan Kekunci untuk Pengeditan Lebih Pantas

Menggunakan pintasan papan kekunci dan bukannya kursor tetikus boleh menjimatkan banyak masa anda semasa mengedit dokumen PDF anda. Di bawah ialah pintasan yang akan memudahkan hidup anda semasa mengedit PDF dengan Google Docs.

Kekunci Pintasan

Fungsi

CTRL +C & CTRL +V

Salin & Tampal imej dan teks

CTRL+X & CTRL +Shift+V

Potong & Tampal tanpa memformat

CTRL + F

Cari perkataan tertentu

CTRL + Z

Buat asal tindakan

CTRL+Y

Buat semula tindakan

Menggunakan Templat Terbina Dalam untuk Penciptaan Dokumen Lebih Pantas

Dokumen Google memberi anda pelbagai templat untuk dipilih bagi pembuatan dokumen yang lebih profesional dalam masa yang singkat. Inilah cara untuk mengakses template ini.

  1. Klik pada Fail dan Buat Baru dan pilih "Daripada Galeri Templat," seperti yang ditunjukkan di bawah.

cara mengedit pdf pada Google Docs menggunakan templat terbina dalam

  2. Ia akan membawa anda ke halaman lain yang mempunyai berpuluh-puluh templat yang telah ditetapkan. Pilih mana-mana tempat yang anda suka dengan hanya mengklik padanya.

Templat Dokumen Google untuk PDF

  3. Kini, anda boleh mula mengedit template dengan kandungan anda, dan ini adalah cara mudah untuk mencipta dokumen profesional tanpa sebarang usaha

editor pdf percuma google drive

Petua Kerjasama untuk Menggunakan Editor PDF Google

Salah satu ciri terbaik Dokumen Google ialah mekanisme Kerjasama di mana anda boleh bekerja dengan orang lain dengan cekap pada dokumen untuk meningkatkan produktiviti.

  1. Mudah untuk berkongsi dokumen dengan rakan sekerja, rakan dan keluarga anda dengan mengklik butang Kongsi.

  2. Menggunakan Mod Cadangan, anda boleh menukar dokumen yang mungkin diterima atau ditolak. Untuk mengakses Mod Cadangan, klik pada butang di bawah butang Kongsi.

Mod cadangan Google Docs

 3. Anda juga boleh menggunakan ulasan dan anotasi untuk maklum balas dan cadangan. Untuk menambah komen, klik pada "Komen" di penjuru kanan sebelah atas skrin. Anda juga boleh melihat ulasan orang lain dalam bahagian ini.

tambah komen google drive

 4. Ciri Sejarah Semakan adalah mudah untuk melihat dan memulihkan versi dokumen terdahulu. Klik pada ikon Jam untuk melihat sejarah Semakan.

Sejarah Semakan Dokumen Google

Bahagian 4: Alternatif Percuma Editor PDF Google

Google Drive ialah platform yang sangat baik untuk mengedit dokumen PDF, tetapi terdapat platform lain yang boleh anda gunakan sebagai Editor PDF dalam talian dan luar talian.

Editor PDF percuma

Editor PDF Percuma ialah aplikasi yang membolehkan anda mengedit dokumen PDF anda. Anda boleh mengedit, menukar, menambah teks, imej atau bentuk, menukar fon atau warna, atau mengubah suai reka letak halaman dan bekerjasama pada dokumen PDF anda. Dengan sifat kolaboratif perisian ini, anda boleh mengedit dokumen secara serentak dengan rakan sekerja anda.

Walaupun aplikasi ini percuma, ia datang dengan fungsi terhad seperti anda tidak boleh menambah tandatangan digital dan tidak boleh menambah atau memadam halaman daripada dokumen PDF anda.

Kebaikan

  • Editor PDF percuma adalah percuma.

  • Ia menawarkan ciri Kolaboratif menjadikannya mudah untuk bekerja dalam pasukan.

  • Dengan antara muka yang mesra pengguna, ia sangat Mudah digunakan

Keburukan

  • Ia mempunyai ciri Penyuntingan yang terhad berbanding dengan perisian berbayar.

  • Apabila anda mengedit PDF, ia meninggalkan Tera Air jenama dan semasa mengedit, ia memaparkan Iklan.

Pejabat WPS

Ia adalah alat yang kuat yang tersedia sebagai aplikasi desktop dan sebagai versi berasaskan web. Ia adalah suite produktiviti lengkap yang mengandungi pemprosesan perkataan, hamparan dan perisian persembahan.

Selain itu, ia mempunyai alat editor PDF yang kuat yang membolehkan anda mengedit teks, menambah dan memadam halaman, mengisi borang, menambah anotasi, OCR, perlindungan kata laluan, penukaran PDF, dan menambah tandatangan digital. Perisian percuma ini berfungsi pada berbilang platform seperti Windows, macOS, Linux, Android dan iOS.

Kebaikan

  • Anda boleh Menukar PDF kepada berbilang format lain

  • Ia mempunyai Antara Muka Mesra pengguna

  • Editor PDF dalam Pejabat WPS menyokong Storan Awan

Keburukan

Walaupun WPS Office mempunyai editor yang berkuasa, versi percumanya mempunyai ciri terhad.

Apakah Perbezaan Antara Pejabat WPS dan Dokumen Google?

Dokumen Google berfungsi dengan baik semasa mengedit PDF Dalam Talian. Namun, ia mempunyai beberapa batasan berbanding Pejabat WPS. Di bawah ialah perbandingan terperinci antara Dokumen Google dan Pejabat WPS.

item

Pejabat WPS

Dokumen Google

Platform

Windows, Mac, Linux, Android, iOS

Web, Android, iOS

kos

Versi asas percuma

Percuma

Akses Luar Talian

Tersedia dengan App Desktop

Akses Terhad dengan sambungan Chrome

Kerjasama

Kerjasama masa nyata

Kerjasama masa nyata

templat

Pelbagai templat terbina dalam

Pelbagai templat terbina dalam

Penyimpanan

Menawarkan storan awan 1GB percuma

Tawarkan storan awan 15GB

Alat tambah

Berbilang Alat tambah seperti OCR, Penukar PDF

Berbilang Alat tambah melalui Kedai Web Chrome

Apl Mudah Alih

Sokong Android & iOS

Sokong Android & iOS

Memandangkan jadual perbandingan di atas, WPS Office menyokong berbilang platform seperti Windows, macOS, Linux, Android dan iOS. Sebaliknya, Dokumen Google tidak menyokong Linux dan macOS.

Selain itu, Pejabat WPS menawarkan ciri tambahan seperti menambah pengepala dan pengaki, OCR, penukaran PDF kelompok, pemisahan dan penggabungan PDF, dan banyak lagi. Selain itu, Pejabat WPS mempunyai aplikasi desktop, manakala Dokumen Google hanya tersedia dalam talian. Oleh itu, Pejabat WPS ialah pilihan yang lebih baik untuk penyuntingan PDF.

Bahagian 5: Bagaimana untuk memuat turun Pejabat WPS?

Pejabat WPS mempunyai versi berasaskan web dan aplikasi desktop juga. Ikuti tutorial yang dinyatakan di bawah untuk memuat turun Pejabat WPS pada PC anda.

  1. Lawati laman web rasmi WPS Office “https://www.wps.com/.”

  2. Terdapat butang muat turun pada halaman utama laman web. Klik padanya.

muat turun editor pdf percuma WPS Office

Ia akan memuat turun fail 5Mb, membukanya pada PC anda, dan klik Pasang Sekarang. Jangan lupa tandakan kotak semak perjanjian.

 3. Sebaik sahaja anda mengklik Pasang Sekarang, aplikasi akan dimuat turun.

Editor PDF percuma pada Windows

Bahagian 6: Bagaimana untuk Mengedit PDF pada Pejabat WPS?

Anda boleh menggunakan editor PDF Office WPS untuk menukar dokumen anda dalam tiga cara berbeza. Di bawah adalah ketiga-tiga kaedah yang dijelaskan secara terperinci.

Menggunakan WPS Dalam Talian

  1. Buka pelayar web anda dan lawati "pdf.wps.com.”

  2. Klik pada PDF ke Word.

editor PDF percuma dalam talian

 3. Klik pada“+”butang untuk memuat naik fail PDF anda. Tunggu sebentar sehingga fail dimuat naik dengan betul.

muat naik fail PDF ke WPS dalam talian

Menggunakan Dokumen WPS

  1. Pada penyemak imbas anda dan lawati "https://sg.docs.wps.com/.”

  2. Klik pada Cipta Baru, dan kemudian pilih “Muat Naik Fail.” Pilih fail PDF anda dan tunggu untuk memuat naiknya.

bagaimana untuk mengedit pdf pada dokumen WPS

 3. Setelah fail dimuat naik, klik padanya, dan ia akan membawa anda ke tetingkap lain di mana anda boleh mula mengedit fail anda serta-merta.

 4. Terdapat pilihan pengeditan yang berbeza seperti anotasi yang membolehkan anda menggariskan, menyerlahkan, coretan dan menukar warna teks anda.

 5. Fungsi khas membolehkan anda menambah tandatangan digital pada dokumen PDF anda.

Editor PDF Pejabat WPS

Aplikasi Desktop WPS

  1. Muat turun Pejabat WPS pada PC anda, pasangkannya, dan kemudian jalankannya.

  2. Klik pada Edit PDF dan kemudian buka dokumen PDF anda.

bagaimana untuk mengedit pdf pada desktop WPS Office

 3. Ia akan membuka dokumen dalam tab lain di mana anda boleh mula mengedit dokumen.

Editor pdf Pejabat WPS pada desktop

 4. Terdapat banyak pilihan pengeditan seperti menambah pengepala dan pengaki, penyingkiran tera air, pemisahan halaman, penomboran halaman, penukaran latar belakang, pemangkasan halaman dan menambah gambar pada PDF anda.

 5. Sebaik sahaja anda selesai mengedit dokumen PDF anda, klik Eksport PDF untuk mengeksportnya ke format lain seperti Word, PPT, Teks dan gambar.

pemapar pdf google

Bahagian 8: Soalan Lazim tentang Mengedit PDF dengan Editor PDF Google

  1. Bolehkah saya mengedit dokumen PDF yang diimbas di Google Drive?

Dengan bantuan ciri OCR, anda boleh mengedit PDF yang diimbas. Anda perlu memuat turun sambungan Chrome untuk tujuan ini. Walau bagaimanapun, Pejabat WPS mempunyai ciri OCR terbina dalam untuk mengedit dokumen PDF yang diimbas.

  2. Adakah mungkin untuk menggabungkan berbilang PDF di Google Drive?

Menggunakan ciri Gabung PDF, anda boleh menggabungkan berbilang PDF di Google Drive. Ciri ini lebih menonjol dan mudah digunakan dalam Pejabat WPS.

  3. Bolehkah saya mengedit PDF di Google Drive menggunakan peranti mudah alih saya?

Ya, anda boleh mengedit PDF pada peranti mudah alih anda. Apa yang anda perlukan ialah memuat turun Google Drive pada telefon pintar anda.

Ringkasan

Google Drive ialah perkhidmatan storan dan penyegerakan yang luar biasa yang menawarkan ciri Penyuntingan PDF dengan bantuan Dokumen Google. Ia mudah digunakan dan tidak memerlukan PC mewah. Apa yang anda perlukan ialah ID Gmail dan sambungan internet. Mengedit PDF Dalam Talian menggunakan Dokumen Google adalah cekap kerana ia menjimatkan masa dan wang kerana ia percuma.

Walau bagaimanapun, alatan lain seperti WPS Office juga menawarkan perkhidmatan penyuntingan PDF dengan ciri yang lebih maju. Ia tersedia untuk berbilang platform dan mengandungi ciri penyuntingan lanjutan seperti tandatangan digital.Pejabat WPS ialah aplikasi hibrid yang anda boleh gunakan dalam talian dan luar talian pada PC anda.

Cuba Google PDF Converter dan WPS Office, dan anda akan lebih selesa dengan WPS Office kerana ciri penyuntingannya yang berkuasa.

Con una maestría en Desarrollo de Software, aporto más de 10 años de experiencia ofreciendo soluciones técnicas y consejos especializados para software de oficina.